2012

Printvriendelijke versiePDF-versie

WTC Relst bestaat 30 jaar.

We mochten dit jubileumjaar maar liefst 28 nieuwe leden ontvangen.

De aanvang van het seizoen was al direct geslaagd. De A.V. werd in de winkel van Serry , één van onze sponsors , gehouden.
Ook mochten we 2 nieuwe bestuursleden verwelkomen m.n. Johan en Wim. Er stond weer veel te gebeuren met weer een aantal nieuwigheden.
Zo hielden we dit jaar voor de eerste keer een geslaagde familiedag.Iedereen kreeg na afloop nog een klein geschenkje. Dit was een doosje met lekkere pralines waarop de QR code van onze website was afgebeeld. Ja, we gaan met onze tijd mee!
Het summum van dit jaar was uiteraard de 5-daagse trip naar Calpe waar we onder leiding van Vuelta Touristica prachtige fietstochten hebben gereden. Marc Wouter maakte hiervan een verslag . Dit mag uiteraard niet ontbreken in ons jaaroverzicht .

Foto’s van het jaar 2012 kan je in onze fotogalerij bekijken.

Ter gelegenheid van het 30 jarig bestaan van de club trokken we op 19 september voor 5 dagen naar het Spaanse Calpe. De streek is erg gewaardeerd bij wielrenners. In het voorjaar komen ongeveer alle profploegen naar daar om het seizoen voor te bereiden.
Nu was het de beurt aan 43 leden van de fietsclub om enkele dagen als een prof te leven. We moesten alleen maar denken aan fietsen, slapen en eten! De organisatie ter plaatse was in handen van Patrick Deneut van Vuelta-Turistica.

Dag 1 : Woensdag 19 september 2012.

De dag begon al erg vroeg, om 04.00 u spraken we af aan de Jetair-balie. Iedereen fris gewassen en geschoren en vooral op tijd! Voor sommigen was het de eerste vliegtuigreis, maar dat viel achteraf bekeken allemaal goed mee.In Alicante werden we opgewacht door Guy, die broodjes en drank voorzien had! Dan ging onze tocht per bus verder naar het Altea Hills hotel.Onze fietsen stonden allemaal klaar op maat en al snel konden we op pad. Voor de meesten was het even wennen aan de Museeuw-, Prorace- of Moozesfietsen. Voor sommigen was het ook de eerste keer dat ze met Campagnola of shimano reden.
Om volledig op krachten te komen stopten we in La Parada in Calpe alwaar we ons tegoed deden aan spaghetti en broodjes.
Nadien begon het echte werk. In 1 grote groep maakten we een verkenningsrondje om de benen wat los te rijden. We trokken richting Moraira om dan aan onze eerste helling te beginnen naar Teulada, 4 kilometer klimmen. Bij sommigen was de spaghetti duidelijk nog niet verteerd. Via Benissa keerden we terug naar Calpe waar we een korte drankstop maakten. Drinken is immers heel belangrijk. Maar zoals nogal dikwijls, zit het venijn in de staart! De laatste kilometer naar ons hotel is er eentje die kan tellen. Gemiddeld een goede 8% maar met enkele stukken die tot 12% gaan.
De eerste indrukken waren opgedaan en waren goed bevonden, dit smaakte naar meer!
Ganse groep Temperatuur 26 ° - bewolkt
Afstand : 55 km Hoogtemeters : 756 m

Dag 2: Donderdag 20 september 2012.

Dikwijls is het in deze regio heel mooi weer, nu vandaag was anders. Aan de hemel dreigden regenwolken maar op goed geluk vertrokken we toch richting Guadalest. Dit is een Moors dorpje uit de 8-ste eeuw, gelegen in de bergen en één van de grootste toeristische trekpleisters van de streek. De afstand zou niet te groot zijn, maar er moest wel serieus geklommen worden.
We reden vandaag net zoals ‘s zondags in 3 groepen. Allemaal naar dezelfde bestemming, maar groep A en B maakten extra lussen.
Na de pittige afdaling van het hotel moest er bijna onmiddellijk geklommen worden. We gingen van zeeniveau naar een goede 600 meter hoogte. Trapsgewijs gingen we omhoog om na 33 km op het hoogste punt van de dag te komen. Een drankje kwam toen goed van pas boven in Guadalest. Drank was overigens nooit een probleem, want op afgesproken plaatsen wachtte Francois de mecanicien/verzorger ons op zodat we de drinkbussen konden bijvullen; geen overbodige luxe! Ook de pers was onderweg regelmatig aanwezig, Marc heeft massa’s foto’s gemaakt van onze verjaardagstrip!

Nadien volgde een rondje rond het stuwmeer van Guadalest. De weg was er een beetje nat en zo kwamen we er achter waarom ze in Spanje niet fietsen als het nat is! De weg is dan erg glad. Helaas moest Ludo dit proefondervindelijk gewaarworden. Een klein slippertje, een valpartij en hij kwam op de elleboog terecht. Remmen en verder rijden ging niet meer: exit Ludo. Later kwam hij met een gips van het ziekenhuis in Benidorm terug. De volgende ritten zou Ludo vanuit de volgwagen als sportbestuurder fungeren.
Ondertussen was de zon ook present en dan kwam de beloning: een lange afdaling terug naar de kust. De pees werd er duchtig opgelegd op een golvende afdaling. De A’s konden er maar niet genoeg van krijgen en namen nog even de Col de Rates mee vanuit Tarbena. De mannen waren nadien opvallend stil bij aankomst!
Groep B Temperatuur 28 ° bewolkt nadien zonnig
Afstand :72 km Hoogtemeters : 1203 m
Afstand : 113 km Hoogtemeters : 1990 m

Dag 3: Vrijdag 21 september 2012.

Wederom geen heldere blauwe hemel bij het vertrek. Vandaag trekken we de Vall de Pop in , een groene vallei van 9 dorpjes. Maar voor we daar induiken moeten we eerst een kilometer of 7 klimmen naar Benissa. We duiken de vallei in en passeren de PladeLiíber, een groot wijngebied van vooral de moskateldruif. De volgende vallei is dan weer voor de sinaasappelen die voorlopig nog groen zijn. Via de pittige helling van Pego Bella-vista komen we in el Rafold’Almunia alwaar we allemaal samenkomen om iets te eten. Gezellig buiten voor de bar in een piepklein dorpje. Ondertussen komt de zon ook meer en meer kijken.
Tussen de appelsienen door gaan we terug richting kust. Tijd om terug de grote molen te gebruiken en het tempo deftig op te drijven, kwestie van het niet te verleren! Tegen grote snelheid vliegen wij de A’s voorbij, die……..aan de kant staan met platte band!
Nu waren de groepen deze morgen al wat herschikt. Na de zware rit van vorige dag zijn er enkele A’s naar de B’s overgestapt. En zoals algemeen bekend gaat daar dan het tempo ook omhoog! Via Gata de Gorgos en Llíber gaan we tussen de wijngaarden terug naar Calpe. Een rit zonder lange hellingen maar wel constant op en neer.

Groep B Temp : 27° bewolkt naar zonnig
Afstand : 98 km Hoogtemeters : 1233 m
Afstand : 109 km Hoogtemeters : 1440

Dag 4: Zaterdag 22 september 2012.

Het belooft een mooie dag te worden: weinig wolken aan de hemel. Eigenlijk hadden we slecht weer (naar Spaanse normen!), het was niet zo warm als normaal, maar misschien was dit wel goed om te fietsen.
Vandaag staat een beetje de koninginnenrit op het programma. De benen beginnen stilaan vermoeid te worden en de groepen schuiven verder op. Van de A naar de B’s en van de B’s naar de C’s !
We doen de Col de Rates vandaag, de bekendste col uit de regio. Via Calpe en Moraira gaan we terug richting Benissa. Terug 4 kilometer klimmen om op te warmen. We passeren Senija, Llíber, Xaló en gaan zo naar de voet van de Col de Rates in Parcent. Echt zwaar is hij niet, iets meer dan 6 km lang aan ongeveer 6%. Maar zoals gezegd, we zijn dag 4 en de beentjes beginnen het al te voelen. Niels smijt zich volledig en is als eerste boven. De rest doet het iets rustiger aan!

Groep A en B stijgen nadien verder naar 800 meter hoogte en dan verder naar Castell de Castells. Nadien keren ze terug en doen de col langs de andere kant. Groep C gaat via Tarbena en Callosad’enSarriá terug naar het hotel. Ondertussen is de temperatuur opgelopen tot boven de 30 graden.
Groep C Temp : 30°
Afstand : 77 km Hoogtemeters : 1297 m
Afstand : 110 km Hoogtemeters : 1630 m
Nog hebben sommigen niet genoeg van het “klimmen”! Met een aantal gaan ze de bekende rots Peñon de Ifach van Calpe beklimmen. Nadien volgt een duik in zee!

En dan komt de nacht!
Een aantal hebben nog veel energie over en storten zich in Altea op de dansvloer. Het wordt word laat, of beter gezegd vroeg! En dan loopt het een beetje mis!
’s Morgens vroeg, 6.30 u is “bijna” iedereen klaar aan de bus om naar de luchthaven te vertrekken! Gelukkig is er iemand nog alert om te weten dat “bijna” niet voldoende is. Op het moment dat we moeten vertrekken liggen er nog enkelen in de gekende “tram”!!!!! Wat volgt is een recordpoging opstaan en valies inpakken. En zo vertrokken we dus voltallig.
Bij vertek in Alicante was het al 27 °, bij aankomst in Brussel was het veel minder. Slechts 12 ° graden!
En dan de bus in naar Rita waar traditiegetrouw de pensen klaarstonden.
Er werd nog nagepraat en het besluit was dat het een geslaagde 5 daagse was. Goed gefietst bij aangenaam weer over goede wegen in een mooie streek. Kortom een 30 ste verjaardag meer dan waardig!”